מניעת השעיית עובד מדינה
ייעוץ וייצוג עובדי מדינה למניעת השעייה דחופה
מאת: עו"ד איריס אלמוג – מומחית בייצוג עובדי מדינה והליכי משמעת
בכל הנושא של מניעת השעיית עובד מדינה, משרדנו מייצג ומלווה מהשלב הראשוני עובדי מדינה בהליכים משמעתיים ובהליכי שימוע שעניינם השעיה או העברה זמנית לעבודה אחרת.
אנחנו ממליצים להגיע לפגישת ייעוץ דחופה בכל מקרה של חשד בביצוע הפרת משמעת ו/או חקירה פלילית ו/או גיבוש קובלנה כנגד העובד.
משמעת עובדי מדינה לעומת עובדים במגזר הפרטי
בניגוד לעובדים במגזר הפרטי ,לעובדי מדינה דין מיוחד בנוגע להפרות משמעת. למעשה, חוק שירות המדינה קובע סנקציות שונות בנוגע להליכי משמעת שונים כנגד עובדים, כשקיים בית דין למשמעת מיוחד אשר דן בהפרות משמעת לפי דרגות חומרתן.
בהתאם, בניגוד לעובדים במגזר הפרטי, אשר אין סמכות להשעותם (אלא במקרים חריגים שהנושא נקבע בתקנון בהסכם קיבוצי), עובדי מדינה כפופים לחוק שירות המדינה ולנציבות שירות המדינה הסמכות להשעות ולנקוט בסנקציות נוספות.
המקור לסמכות זאת הינו בצורך לשמור על תדמית שירות המדינה בעיני הציבור ועל אמון הציבור בשירות המדינה ועובדיו, למנוע הישנות ההפרות או למנוע מהעובד לחזור על ההפרות שוב, עד לסיום ההליכים המשמעתיים נגדם, צמצום מגע של העובד עם עובדים אחרים במחיצתו ו/או הנתונים למרותו, ועל מנת ליצור הרתעה למען יראו וייראו.
הפרות משעמת והבדלים בענישה
בהתאם, עובדי מדינה חשופים להגשת כתב אישום במסגרת קובלנה שתתברר בבית הדין למשמעת, בהליכים שונים כמו למשל, גניבה, הפרת אמונים, דיווח כוזב, הטרדות מיניות ועוד.
בעוד במגזר הפרטי, הפרות משמעת יכולות להוביל לפיטורים, בכפוף לשימוע, ו/או לתלונה במשטרה במקרה שמדובר בעניינים פליליים, הרי שבמגזר הציבורי, קיים בית דין למשמעת שבו מתנהל בירור נושא הפרות המשמעת השונות, ובהתאם חוק שירות המדינה קובע סנקציות עונשיות שונות בהתאם לחומרת ההפרה המיוחסת לעובד.
סנקציות להשעייה ו/או העברת עובד מדינה
במסגרת הסנקציות, רשאי נציב שירות המדינה להורות על השעיה דחופה של העובד, וחוק שירות המדינה מסדיר נהלי תשלום שכר במהלך תקופת ההשעיה.
השעיית עובד מדינה על ידי נציב שירות המדינה.
סעיף 47(א) לחוק שירות המדינה (משמעת), תשכ"ג 1963 מסמיך את נציב שירות המדינה להשעות ו/או להעביר מתפקידו עובד מדינה בהתקיים התנאים הבאים:
- הגשת קובלנה על עבירת משמעת
- החלה נגדו חקירה פלילית של המשטרה ואשר לדעת נציב המדינה יש עימה
קלון
הגשת קובלנה כנגד עובד מהווה תנאי מוקדם להפעלת סמכות ההשעיה, או העברה זמנית לתפקיד אחר. יחד עם זאת, לנציב שירות המדינה סמכות להורות על השעיה דחופה שלא תעלה במצטבר על 30 ימים.
סמכות ההשעיה ו/או העברה לתפקיד אחר, קיימת גם במקרה של תחילת חקירה פלילית כנגד עובד המדינה בעבירה אשר לדעת נציב המדינה יש עימה קלון. המושג קלון מוגדר בפסיקת בתי המשפט ונפוץ בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שיבוש הליכי משפט ועוד.
גם אם לא מדובר בסוג העבירות הנ"ל קיים מבחן נוסף הנוגע לטיבה של העבירה והנסיבות בהן בוצעה, על מנת להשיב האם מדובר בעבירה שיש עימה קלון, כמו למשל:
- חומרת העבירה
- שכיחותה
- הזיקה בין תפקיד העובד לנסיבות ביצוע העבירה
- תפקידו סמכויותיו ודרגתו של העובד בשירות המדינה
שימוע לפני ההחלטה להשעות עובד מדינה או להזיזו למשרה אחרת
לפני קבלת החלטה לגבי האם מתאים לפקוד על השעייתו של עובד מדינה או הזזתו לתפקיד אחר, העובד מתבקש להיות נוכח בשימוע. מדובר בתהליך שנועד להועיל לעובד המדינה, על מנת שנציב שירות המדינה יהיה יכול לקבל תמונה מלאה של כל הנסיבות והמידע המשמעותי, כולל גרסתו של עובד המדינה והתנגדויותיו.
ברוב המקרים, השימוע מתבצע באופן כתוב, אך במקרים יוצאי דופן, מנהל השימוע רשאי לקבל החלטה לבצע שימוע פנימי. ההשלכות של תוצאות השימוע הן רחבות היקף, והן נוגעות לעתיד העובד, לשמו, למעמדו ולקריירה שלו.
הבעת הכוונה להקמת שימוע
התראה כתובה על כוונה להקמת שימוע, נשלחת לעובד המדינה או לעורך הדין המייצג אותו, או מועברת לו באופן ישיר על ידי הממונה. תוכן ההודעה משקף באופן תמציתי את הנסיבות שבגינן שוקלים השעיה או העברה, והיא מעבירה לעובד המדינה את המידע הנדרש והזכות להציג את התנגדויותיו במהלך התקופה השימוע.
מטרה של השעייה דחופה או העברה לתפקיד אחר
מטרת השעיה דחופה או העברה לתפקיד אחר היא להפסיק את יחסי העבודה של עובד המדינה לזמן מסוים, ובאותו הזמן לאפשר לתהליך בירור האשמה להתרחש בצורה מקצועית, אובייקטיבית והגונה.
ההשעיה או ההעברה מאפשרות להפריד בין עובד המדינה לבין תפקידו, כדי למנוע השפעה שלילית על החקירה או פגיעה באפשרויות הגנתו של העובד. כל זאת, במטרה לשמור על חשיבות התפקיד והאמון הציבורי במוסדות המדינה, תוך כדי שמירה על הזכויות של עובד המדינה.
התנאים להשעייה הדחופה או ההעברה לתפקיד אחר
הסמכות להשעות עובד מדינה בהשעייה דחופה או להעבירו לתפקיד אחר באותו משרד, מתקיימים כאשר יש סבירות שעובד המדינה ביצע ביודעין אחד מהדברים הבאים:
- מעל בתפקידו
- השתמש בתפקידו לרעה
- ביצע התנהגות שנוגדת את המשמעת באופן זדוני וחמור
- ביצע עבירה פלילית שגורמת לקלון
- עבודתו עשויה לגרום לנזק חמור בשירות המדינה, מה שמחייב השעיה מיידית
- נציב שירות המדינה טרם החליט לנקוט בהליכי השעיה או באפשרויות חלופות להשעיה, שברשותו, כפי שמפורט בסעיף 47 של החוק.
ייעוץ וייצוג משפטי בהליכי השעיה של עובדי מדינה
במשרדנו, אנחנו מתמחים בייצוג וליווי עובדי מדינה במגוון הליכים משמעתיים. עם ניסיון של שנים רבות ונכונות לתמוך בכל צעד, אנו מבינים את החשיבות של דיון תקין והוגן, ואנו עומדים לשירותכם להגנה על הזכויות שלכם כעובדי מדינה.
אנו מתייחסים לכל מקרה ברצינות ומבצעים את המאמצים המרביים כדי להכין את התיק שלך באופן מקיף. המשרד שלנו מבטיח תמיכה מקצועית, התנהלות אתית ושירות אישי. אנחנו כאן כדי להגן על שמכם הטוב, על מעמדכם ועל מקום העבודה שלכם, ולסייע לכם להבין את כל התהליכים המשמעתיים האפשריים.
לתיאום פגישת ייעוץ דחופה עם עו"ד איריס אלמוג חייג: 03-7514538 או 052-2645646.