אפליה וגזענות בשם "הליברליזם" במקומות העבודה- האם אנשי ימין אנוסים ומופלים נוכח דעותיהם?
מאת : עו"ד איריס אלמוג
בחרתי לכתוב על נושא טעון בימים קשים אלה, של שסע ופילוג בחברה הישראלית. לא מעט עובדים פונים אלי, כשהם חשים אנוסים במקומות עבודתם לבטא את דעותיהם הפוליטיות, כשבחברות הייטק רבות (מעוז הליברליזם) אפשר להיתקל בתופעה זו יותר. אנשי ימין נמנעים מלבטא דעותיהם, נזהרים בלשונם שמא יבולע להם. היתכן?
למרבה הצער, כשם שגישתי היא לוחמנית במערכת המשפט, ואני לא חוששת מדבר, גם אינני חוששת להביע עמדתי בנושא זה. חד משמעתית יש אינדיקציות לאפליה במקומות עבודה על רקע דעות פוליטיות ימניות. התיוג "ביביסטים" הוא לא יותר מאשר ביטוי גזעני שמדמה את ה"צ'חצ'חים" של פעם, ולכשעצמו הינו ביטוי מתנשא ולא ראוי.
השסע החברתי והמחלוקת נוכח המחאה החברתית נגד הרפורמה שהפכה להיות מחאה נגד הממשלה ולמען בחירות, בא לידי ביטוי במחלוקות בין עובדים ומנהלים במקומות עבודה, על רקע פוליטי, בין ימין ושמאל, לכאן ולכאן. הבעיה היא שדווקא במקומות העלית, בחברות ההייטק , במערכת המשפט, בחברות מובילות במשק, במשרדי עורכי דין מובילים, ניתן למצוא הטייה מוחלטת לכיוו אחד, אשר מביאה לסתימת פיות של כל מי שמעז להביע דעות בעד המלחמה או בעד הממשלה או העומד בראשה חלילה.
נוצר מצב של אנשי ימין אנוסים, שחוששים לבטא את דעותיהם מן החשש כי יבולע להם. השנאה וההסתה בעם כה עצומה, עד כי זה הפך להיות אות קין לתמוך בקו המלחמתי של הממשלה או בעומד בראשה. אסור לומר שאתה צופה בתוכנית הפטריוטים מדי ערב בשעה 21 עם ינון מגל, כי חלילה תתוייג כבבון. ראו למשל את הדובר של איכילוב אשר לטענתו פוטר מאיכילוב עקב השתתפותו בתוכנית הפטריוטים בהנחיית ינון מגל בערוץ 14.
לצורך הדוגמא, אם אתה בקהילה של עורכי דין שמניפים את דגל הליברליזם, אסור חלילה שתדבר בגנות חופש הביטוי למרצים שמתבטאים באופן התומך והמסית לטרור – כי חלילה, התבטאויות אלה חוסות ב"חופש הביטוי" וכיצד אתה מעז לצאת כנגד עמוס שוקן שכינה את חמאס "לוחמי חופש"? או כיצד כעו"ד אתה תומך בסנקציות של הממשלה כנגד עיתון הארץ נוכח ההתבטאויות החמורות של כותביו, נגד חיילי צה"ל כולל האשמות שקריות וכוזבות? או בהצעת החוק לפיטורי סגל אקדמי בשל הסתה ותמיכה בטרור? הצעת חוק מבורכת שעברה בקריאה טרומית.
אישית, אני הקדשתי את התקופה האחרונה לכתיבת לא מעט מאמרים היוצאים נגד האקדמיה והתבטאויותיה נגד חיילי צה"ל ובגנות מדינת ישראל, וגם כתבתי לא מעט מאמרים ביקורתיים על פסיקת בתי הדין לעבודה שעסקה בפיטורי עובדים שהתבטאו באופן מסית או תומך בטרור, כשחלקתי על רוב השופטים שבחרו לתת חסות להתבטאויות מסיתות תחת "חופש הביטוי". אשתף אתכם, כי קהילת עורכי הדין בדיני עבודה, אשר אני חברה בה (ואשר מרגישה לעיתים כמו סניף של ארגון "בצלם") לא ראתה בעין יפה את המאמרים שכתבתי וחשפה כמה מי שמתיימר להיות נאור ובעד "חופש הביטוי" הופך להיות אחרוני הפאשיסטים וסותמי הפיות, כשאתה מביע את "הדעה הלא נכונה".
דווקא הקהילות האלה, שאוחזות בדגל הדמוקרטיה והליברליזם פעמים רבות – נוהגות באופן גזעני ולא שוויוני כלפי עובדים המשתייכים לאוכלוסיית ימין, הגם שהם יכולים להיות משכילים ונאורים לא פחות אם לא יותר. מצער לראות עובדים שנאלצים לעטות כסות של השתייכות למחנה פוליטי שונה שמא יבולע להם, כאילו זה "נאור יותר". לעובדים אלה אומר, שלעולם אל תתבייש במי שאתה ובמקורותיך, להיפך. הצד הגזען לא יעריך אותך יותר אם תנסה לרצות אותו – אלא פחות. היה נאמן למי שאתה, לשורשיך ולדעותיך.
לא בכדי עיקר יוצאי עדות המזרח נמצאים בימין, שכן הוריהם גדלו בארצות ערב והם מבינים "ערבית" ומבינים יותר כיצד להתנהל במזרח התיכון. זו הסיבה לדעתי שחשוב לשבצם בעמדות בטחוניות בכירות, בצה"ל במערכת המשפט, בביהמ"ש העליון ועוד. (זאת כמובן מבלי חלילה לפגוע בחלק לא מבוטל של אנשי ימין שהינם יוצאי אירופה, בין אם הם גדלו על משנתו של זאב ז'בוטינסקי ובין אם התפכחו נוכח המאורעות הרצחניים של אויבינו).
יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מהשפעות הגולה על יהדות אירופה. הרכנת הראש של היהודי הגולה בפני הגויים, אשר הושפעה גם ממוטיב הושטת הלחי השניה בנצרות, וסיפור השואה הטראגי, הביאו חלק ניכר מיוצאי אירופה לעמדת קיצון של גילוי חמלה עצומה לחלש מהם והושטת יד לשלום כדי ש"לעולם לא עוד" גם כלפי החלש. ואולם זה יצר עיוורון מוחלט כפי האויב שהוא "לכאורה" חלש, אלא שאינו חפץ שלום כלל וכל תורתו היא לרצוח ולטבוח יהודים כמצוות הנביא מוחמד. ההטייה הזו, שבאה לידי ביטוי בקריאה של כתבי קארל מרקס בבית, חינוך פרוגרסיבי, ספיגת ערכים מעיתון שמצוטט באתרים ניאו נאצים, עיתון הארץ, חברות בארגוני שמאל קיצוניים שמוציאים את דיבת ישראל בעולם (בצלם, שוברים שתיקה ועוד), השפיעה על יוצאי אירופה, ועל כן חלק ניכר מהם, מוטים שמאלה בקיצוניות. אלא שה 7 באוקטובר, המחיש לנו שעם אויבינו הפלשתינים לא ניתן לעשות שלום, ומי שעדיין חולם על "שלום מזוייף" הוא מסוכן ועלול להביא עלינו אוסלו 2 ואוטובוסים מתפוצצים. לכך כמובן רוב העם לא יסכים ולכן לעולם לא תקום כאן מדינה פלשתינית.
יחד עם זאת, ולמרות שרוב העם זז ימינה, באקדמיה ובחברות הייטק ומוקדי כח של שוק העבודה (שם עדיף להיות "נאור") עובדים רבים חשים אנוסים לבטא את דעותיהם ולעיתים זה בא לידי ביטוי בפגיעה בקידום, בשכר ולעיתים אף מוביל לפיטורים. כמובן שאפליה על רקע השתייכות פוליטית (בניגוד להתבטאויות תומכות טרור) או על רקע מוצא עדתי, היא אפליה אסורה על פי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, וניתן לתבוע בגינה פיצוי בגין נזק לא ממוני ללא הוכחת נזק, עד 120,000 ש"ח (עם הצמדה למדד דאז). בנוסף, פגיעה והתנכלות על רקע השתייכות פוליטית יכולה להוות חלק מהליך התעמרות בעובד, על כל הסנקציות העומדות לצידה.
אני מציעה למי שמניף את דגל הדמוקרטיה, אם מדובר בעובדי הייטק ואם מדובר בעורכי דין, רופאים בכירים ועוד, לבחון – כיצד האפליה על רקע השתייכות פוליטית (שיש בה לא פעם אלמנט גזעני ותיוג עדתי), עומדת בקנה אחד עם ערכי הליברליזם, הדמוקרטיה אשר אותו מחנה מתיימר לאחוז בהם? אף אחד לא יותר טוב כי הוא שייך למוצא מסויים. חלק לא מבוטל מקהילות עדות המזרח, עזבו מורשת מפוארת ותפקידים בכירים במדינות ערב, הון ורכוש רב. הם עזבו הכל והגיעו למדינת ישראל חסרי כל, והעליות "המתנשאות" קיבלו אותם בריסוס DDT . ומי היו אנשי העליות הקודמות? באירופה, היו לא מעט קהילות מרובות ילדים ששימשו כחוטבי עצים, חייטים, שואבי מים וחולבי פרות. לא כולם הגיעו מקהילות משכילות ונאורות. יותר נכון, הרוב לא.
אלא שלעליות אלה של יוצאי אירופה, היו עליות קודמות שגיבו אותן, קידמו אותן, באמצעות קומבינות ויד רוחצת יד, ולכן נוצרו בסופו של דבר פערים חברתיים של השכלה וממון. פערים אלה הולכים ומצטמצמים מטבע הדברים ואנו רואים את תפארתה של קהילת עדות המזרח, מגיעים לתפקידי מפתח ומבצעים אותם באופן שמותיר אבק לאחרים.
מצער שבגלל פוליטיקה, השד העדתי שוב יצא מהבקבוק. אנחנו לא שם. החיילים שלנו, הילדים של כולנו בזים למבוגרים שכלל מבטאים דעות חשוכות אלה, הם פעמים רבות ממוצא מעורב ואינם מבינים כלל מה פשר השיח המכוער הזה.
ההתנשאות של חלק מהזרמים בחברה הישראלית (של הדור המבוגר) מעוררת שאט נפש, והיא לוקחת את ישראל למקום של שנאה ופילוג, מה גם שאין לה על מה להתבסס. האדם הנאור, צריך להכיל גם את השונה ממנו ולהבין שאינו יותר טוב מאיש.
ההגמוניה שנוצרה במדינת ישראל ניכסה לעצמה תפקידים בכירים במוקדי כח שלטוניים, אם במערכת המשפט, אם בדרג הפקידותי הבכיר ואם בדרג הצבאי בטחוני, לא יכולה להתקיים עוד בהווייתה כבימים עברו. ההגמוניה קיימת, יהיה זה שקר לומר שההגמוניה אינה אליטיסטית, יהיה זה שקר לומר שאין נפוטיזם ויד רוחצת יד. מירב אורן, עיתונאית בהארץ, הטיבה לבטא זאת, שלמעשה המחנה שלה כל כך חושש שיקחו לו את השלטון ושהם לא יוכלו להרים טלפון לסדר לבן שלהם תפקיד באקדמיה. הם חוששים שיקחו להם את גן העדן.
החברה ההטרוגנית שלנו, דורשת גיוון. יש בעלי תפקידים מוכשרים מאד שמחכים לקבל את חלקם ומעמדם ולייצג את החברה הישראלית בתפקידי מפתח ומוקדי השלטון הפקידותי הבכיר, שחולש על כלל המערכות. בסופו של דבר, הרפורמה גם במערכת המשפט היא עניין הכרחי. אף אחד לא מתכוון לקחת את ישראל למקום חשוך, אלה איומי סרק. השינוי במערכת המשפט רק יביא לקירוב לבבות וישפר את מערכות הצדק, ויוציא מתוכן את האכיפה הבררנית ומנהג איפה ואיפה. המערכת כיום אינה חפה משחיתות, בל נתבלבל.
אני יותר חוששת מהחושך שבו שלטון יוריסטיקרטי של 15 שופטים שמצביעים למפלגת שמאל שלא עברה את אחוז החסימה, פותחים שעריהם לארגוני שמאל רדיקאליים ומכריעים בסוגיות בטחוניות. אני חוששת משופטת עליון שהולכת בעצמה לשקול את הנוחבות ולפקח על תזונתם, ומפצ"רית שמקריבה את חיילנו ושלומם למען ריצוי המשפט הבינלאומי האנטישמי כדי להראות למראית עין שאנו לא פוגעים ב"בלתי מעורבים". גם הפצ"רית יודעת שבעזה אין בית אחד שאינו חמאס – ואין בלתי מעורבי וחבל על כל חייל שנפל כדי להגן על חסרי זכות אלה.
בניגוד למהפכה החוקתית שהוביל למרבה הצער, פרופ' אהרון ברק, לא הכל שפיט ולא הכל צריך להיות שפיט, וחייבים לעשות סדר בסמכויותיו של בג"צ. בסופו של דבר, השריונר שלא ירה על "לא חמושים" עזתים בבוקר ה – 7 באוקטובר, חשש עקב הוראות פתיחה באש שגובשו בנהלי הפרות סדר לאחר עתירות (שאמנם נדחו) בעניין בג"צ הפרימטר. האם נוכל אי פעם לסלוח על כך? לא. האם ברור שלא בסמכות בג"צ לדון בכך ועליו לדחות את העתירות על הסף? לשם כך הכרחית רפורמה.
כאן המקום לציין כי מחנה הימין, אליו אני משתייכת הוא מחנה שמכיל בתוכו מגוון של אנשים, משכילים ופחות משכילים, מדובר במחנה ליברלי שמקדם פלורליזם של דעות שונות ומגוונות כשמה שמנחה אותו הוא אהבת המולדת ועמידה בלתי מעורערת לצד העם היהודי. אנו חסרי סבלנות לפגיעה בחיילי צה"ל, חסרי סבלנות למי שמזדהה עם אויבינו ומפגין למען ילדי עזה (המרחם על אכזרים סופו שיתאכזר לרחמנים) וחסרי סבלנות למי שבאג'נדה פוסט ציונית מנסה לפגוע באוכלוסיה דתית שהקריבה את מיטב בניה במלחמה זו ועלינו להרכין ראש בפניה. כמו כן, איננו סבלנים למי שעושה שימוש לרעה בשלטון החוק ונוקט באכיפה בררנית כנגד מי שדעותיו הפוליטיות בימין.
הגם שיש ביקורת וחילוקי דעות בינינו כחברה, אסור שהביקורת שלנו את עצמנו, תשמש כקרדום לחפור בו לאויבינו, שרק מחכים לשעת כושר נוספת לבצע טבח נוסף.