פעמים רבות אנו שומעים את המילים זכיין, זכיינות, רשת זכיינות וכדומה, אך לא תמיד יש לנו מושג מהו בדיוק תהליך העבודה של הזכיין מול הרשת המזכה ומהם הזכויות שמגיעות לו. במקרים מסוימים, זכיינים ורשתות מזכות מגיעים לבתי המשפט על סוגיות בהן היחסים בין השניים התערערו. לפני שאתם ניגשים לתהליך של זכיינות, חשוב שתדעו פרטים חשובים בהיבט המשפטי בתחום. הכתבה הבאה סוקרת את תהליך הזכיינות מההיבט של דיני עבודה.

 

מהי זכיינות ומיהו הזכיין?

 

זכיינות היא למעשה שיטה עסקית לניהול של עסק, בה מותג מסוים מעניק לאדם או מספר אנשים את האפשרות להשתמש בסממנים המסחריים שלו ולהפעיל עסק לכל דבר, בתמורה לעלות בגין השימוש במותג.

 

מהו זכיין? האדם או האנשים שרוכשים את זכויות השימוש נקראים זכיינים או ביחיד – זכיין

 

מהי רשת מזכה?

 

בפשט של המושג, רשת מזכה היא עסק שיווקי בעל מותג קיים הפועל בשיטה העסקית של זכיינות ומאפשר תמורת תשלום ותנאים מסוימים לזכיין להשתמש בסממנים המסחריים של המותג.

 

כיום יש מספר צורות של זכיינות, בחלקם קיים שימוש במותג בלבד, בחלקם יש שימוש במותג וגם בעקרונות המסחריים של העסק ויש גם זכיינות שבה הזכיין משתמש במותג, אך את הרווחים לוקחת החברה הזכיינית ולאחר מכן משלמת לזכיין סכום חודשי על פי אחוזים שנקבעו מראש.

 

האם קיימים יחסי עובד מעביד בין הזכיין לרשת המזכה?

 

רבים רוצים לדעת האם זכיין נחשב לעובד שכיר של הרשת? מדובר בשאלה חשובה, שכן קיימים מקרים שבהם יש עילה לכך. בין הרשת המזכה לזכיין תמיד יהיה קיים הסכם משפטי הכולל בתוכו את הזכויות והחובות של כל אחד מהצדדים. ככל שההסכם יותר ברור, מדויק ומפורט, הוא חוסך התמודדות מסובכת בעת סוגיות משפטיות.

 

בשל סוגי הזכיינות השונים והסכמי זכיינות בעלי תנאים שונים אחד מהשני, מדובר על שאלה שבתי המשפט נוהגים לבחון היטב על ידי שאלות הבוחנות האם התקיים בין הצדדים יחסים המזכירים יחסי עובד ומעביד. במידה וכן, הדבר עשוי להיחשב כאילו היה הזכיין שכיר לכל דבר ועניין.

 

אילו זכויות קיימות לזכיין בעבודה מול רשת מזכה מסוימת?

 

מהן זכויותיו של זכיין בעבודה מול רשת מזכה? התשובה לשאלה זו טמונה בהסכם שבין הזכיין לרשת. לרוב זכויותיו של הזכיין הן מעטות וכוללות בתוכן את הזכות להשתמש במותג ובמוניטין של הרשת המזכה, לנהל את עובדיו בעצמו ולתפעל את כל הקשור לעסק שהקים. מנגד, עומדות חובותיו לשמור על שמו הטוב של המותג, לשלם לרשת המזכה בזמן וגם מוגדר זמן השימוש האפשרי במותג.

 

מה עושים כאשר קיימת בעיה ביחסים בין הזכיין לרשת המזכה?

 

מה עושים במידה והיחסים עם הרשת עלו על שרטון? זהו תסריט שמתרחש פעמים רבות ובסוגיות מגוונות כמו חריגה מהחובות שעליהם חתם הזכיין, פרסום שלילי בהקשר של המותג, סוגיות הקשורות בהגדרה של עובד ומעביד ועוד המון סוגיות בדיני עבודה הקשורות בעובדי המקום שהעסיק הזכיין. אם נתקלתם בסוגיה שבה הרשת המזכה לא עמדה בהתחייבויות שלה כלפיכם, אל תישארו עם זה לבד. ניתן להגיש תביעה באמצעות עורך דין זכיינות ולעבור את ההליך אל מול הרשת באופן מיטבי שמשרת את האינטרסים שלכם כזכיינים.