מה נחשב להרעת תנאים בעבודה?

אתם עובדים במקום עבודה כלשהו ומקבלים תנאים מסוימים. שכר, היקף שעות, הטבות. ופתאום זה משתנה, לרעה. זוהי הרעת תנאים בעבודה. הורדה במשכורת, קיצוץ בשעות העבודה והקטנת השכר או לחילופין, הגדלת היקף העבודה ללא תגמול נוסף, אפילו צמצום סמכויות ואחריות במסגרת התפקיד.

איך לזהות את המקרים הללו ויתרה מכך, איך להתמודד איתם? במאמר זה נסביר כמה נקודות חשובות בנושא. אתם מוזמנים לקרוא. 

מה זה אומר – הרעת תנאים בעבודה? 

הרעת תנאים מצד המעסיק הוא מצב בו מתרחש שינוי לרעה בתנאים הניתנים לעובד. הרעת תנאים  מתייחסת לתנאים קבועים המעוגנים בחוזה העסקה אך גם לתנאים שנמשכים זמן רב ופתאום נעשה בהם שינוי.

לדוגמא, עבודה של חמש משמרות בשבוע יורדת לשתי משמרות בשבוע  וצמצום היקף העבודה גורם לירידה בשכר. כל זה ללא התראה מוקדמת או סיבה מוצדקת. 

קיימים מצבים שונים הנחשבים להרעת תנאים בעבודה.

הנה כמה דוגמאות:

  • קיצוץ בשכר.
  • הורדה בהיקף העבודה או במספר המשמרות
  • הפחתת שכר שלא בתיאום עם העובד
  • שינוי שעות העבודה או ימי העבודה
  • שינוי מקום העבודה למקום מרוחק
  • הלנת שכר, תשלום שלא במועד שנקבע, אי תשלום דמי הבראה, דמי חופשה, שעות נוספות וקרן פנסיה
  • צמצום ההפסקות
  • ירידה בסמכויות התפקיד

הרעת תנאים בעבודה

מה צריך לעשות עובד במקרה של הרעת תנאים?

אם חשים שמתקיימת הרעת תנאים בעבודה רצוי לדבר על-כך קודם עם המעסיק ולבקש ממנו לחזור בהקדם לתנאים הקודמים.

חשוב להתריע בפניו מראש ולתת לו הזדמנות לתקן. זהו שלב קריטי לדיון בבית המשפט ואסור לדלג עליו, גם לנוכח אי הנעימות הכרוכה בו. אם מקבלים סירוב מהמעסיק והוא דוחה שוב ושוב את הבקשה בתירוצים שונים, מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי. 

איש המקצוע אליו יש לפנות הוא עורך דין דיני עבודה שמנתח את המקרה הספציפי של העובד ועוזר לו להבין מה האפשרויות העומדות בפניו, החל מחזרה לתנאים הקודמים ועד פיצוי כספי עקב התפטרות שהתרחשה על רקע הרעת התנאים. 

לעורך דין המתמחה בדיני עבודה יש הכרות עם פסקי דין תקדימיים שונים והוא יכול, על פיהם, לבחון כל מקרה לגופו. 

פיצויי פיטורין לעובד שהתפטר עקב הרעת תנאי העבודה 

כאמור, הרעת תנאי עבודה מתרחשת כשהמעסיק משנה את תנאי העבודה של עובד באופן משמעותי ומוחשי. בניגוד למה שמקובל לחשוב, הרעת תנאי עבודה כשלעצמה אינה "בלתי חוקית" ואינה מזכה את העובד בדרישה לפיצוי מסוים. 

מה שכן יכול העובד לעשות זה להתפטר ולדרוש פיצויי פיטורין. כלומר, "להתפטר בדין מפוטר". הכוונה היא, התפטרות בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה או מחמת נסיבות אחרות הקשורות ליחסי העבודה. במקרים כאלו העובד יהיה זכאי לפיצויי פיטורין, כאילו פוטר. 

הרעת תנאי עבודה ללא הסכמתו המפורשת של העובד 

כדאי לדעת כי בפועל, המעסיק אינו זקוק להסכמתו של העובד לצורך הרעת תנאי העסקתו. המעסיק יכול להודיע לעובד שהחל ממועד מסוים ישתנו שעות עבודתו, השכר והתפקיד או כל תנאי אחר בעבודה.

העובד יכול לקבל את השינוי ולהמשיך לעבוד או להתפטר ואז יהיה זכאי לפיצויי פיטורין, כאילו פוטר. 

עובדים רבים מתפטרים מעבודתם כי רע להם שם, אם בשל יחס משפיל, הרעת תנאי העבודה, אי העברת תשלומי הפנסיה או כל סיבה אחרת. אך הם אינם מודעים לזכויותיהם וכשהם מבקשים פיצויי פיטורים הם נענים בשלילה בטענה שהם התפטרו ולא פוטרו.

לכן כדאי לפעול בחוכמה ולהתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני עבודה. כאשר מגיע לעובד, הו זכאי לפיצויי פיטורין באופן מלא. 

צור קשר לתיאום פגישת ייעוץ